Om Bräcke Diakoni
Bräcke Diakoni arbetar med vård och omsorg.
Vi har till exempel vårdcentraler, boende för äldre
och för personer med funktionsnedsättning.
Vi arbetar även med att hitta nya och bättre sätt
att ta hand om och hjälpa människor.
Vi lär också andra att arbeta med vård och omsorg
på ett bra sätt.
Bräcke Diakoni finns i Göteborg
men arbetar också på många andra ställen i Sverige.
Vi vill att människor ska kunna utvecklas
och leva ett gott liv.
Alla ska ha möjlighet att ta hand om sig själva.
Alla ska kunna lära sig det de behöver
för att kunna bestämma över sitt eget liv.
Och det man inte kan lära sig ska man få hjälp med.
Bräcke Diakoni är en non profit-verksamhet.
Non profit betyder ”ingen vinst”.
Vårt mål är inte att tjäna mer pengar än vi behöver
för att kunna göra vårt arbete.
Våra kunder är kommuner, landsting, staten,
Svenska kyrkan och privata företag.
Andra sätt att få pengar till vårt arbete
är genom bidrag från privatpersoner, företag
och Svenska kyrkan.
Om du vill stödja Bräcke Diakonis arbete
kan du sätta in pengar på bankgiro 371-1629.
Så här styrs vi
Bräcke Diakoni är en stiftelse.
En stiftelse är en speciell sorts förening.
Stiftelsen har en styrelse
som bestämmer vad Bräcke Diakoni skall göra.
Bräcke Diakonis verksamhet är indelad i fyra områden:
- Vi arbetar med äldreomsorg och hospice.
- Till ett hospice kommer man för att få vård vid livets slut.
- Vi arbetar med barn och ungdom.
-
Vi arbetar med rehab och psykiatri.
Rehab betyder hjälp att få tillbaka hälsan
efter en sjukdom eller en skada. - Vi arbetar med hälsa och vård.
Arbetet på Bräcke Diakoni
leds av cheferna för de fyra områdena
och av direktorn.
Direktorn är chef för hela Bräcke Diakoni.
Det här tycker Bräcke Diakoni är viktigt
Alla människor är lika mycket värda.
Alla människor är välkomna till oss.
Du behöver inte tro på Gud för att komma till oss.
I Bräcke Diakonis arbete finns en vilja att se.
Vi vill möta alla människor, även de som har det svårt.
Vi vågar se det som är dåligt i samhället
och försöker göra det bättre.
I Bräcke Diakonis arbete finns en kraft att förändra.
Vi tror att människor själva kan ta ansvar för att leva ett gott liv.
Men ibland behöver man hjälp.
Vi som arbetar på Bräcke Diakoni har kunskap
och ett stort intresse för att hjälpa människor.



