BLOGG: Medmänsklighet till salu!

Du har säkert precis som mig, ingen aning om hur många skyltfönster du tittat in genom under åren. Skyltfönster där sak efter sak exponeras för försäljning genom att på olika sätt försöka tilltala oss. Med tiden har skyltfönstren flyttat fram sina positioner genom teknikens utveckling. Min man och jag försöker på olika sätt skydda både oss själva och barnen från det forsande försäljningsösregnet som ibland haglar över dagens samhälle. Vi ser enbart på reklamfria TV program (vilket innebär att vi tittar efter att programmet sänts i de flesta kanaler), vi har nix-anmält våra telefoner och har en skylt med ”nej tack till reklam” på brevlådan. De få gånger vi lyssnat på någon form av reklamradio det senaste året har jag blivit förskräckt över andelen reklaminslag för olika kasinos. Helt ärligt får jag nästan allergiska reaktioner inför detta med försäljning som i min förställningsvärld handlar om att förstärka ett redan sjukligt konsumtionsbeteende i vår del av världen.

Min chef är väl medveten om mina starka känslor inför detta med försäljning och hon tog det därför försiktigt när hon, inför sin fem veckor långa semester, bad mig att göra klart äldreomsorgens säljpresentation i vår kommande säljutbildning för chefer. Det fanns dessutom en ”säljkonsult” som både skulle hålla i själva utbildningsdagen och dessutom kunde bistå mig med vägledning för att skapa presentationen. Låt mig tillstå att jag inte jublade över uppdraget, jag hann faktiskt beklaga mig inför ganska många personer, innan jag på något sätt haft tillräckligt med tid för att penetrera uppdraget lite mer på djupet.

Vad är det som jag egentligen jag ska sälja? Hur många skyltfönster eller reklamregn med pågående försäljning av medmänsklighet har jag exponerats för? Det är svårt att förstå sitt eget sammanhang, i en förhållandevis pytteliten tredje idéburen sektor, när vi i brist på alternativ tvingas använda ord som i grunden är skapade för en vinstdrivande värld. ”Affärsmässig non-profit” är ett för mig tydligt exempel, där vi försökt anpassa ett begrepp till vårt sammanhang, som ändå inte riktigt smakar rätt i munnen.

Jag vill verkligen med hjärtat vara en person som vågar stå upp för och utmanar andra till större medmänsklighet. Det finns få saker som tar tag i mig så mycket som när jag känner att den lilla människan helt körs över. Jag ser ständigt nya behov och upprörs över att ett större etablissemang inte ser det jag ser. Jag blir inspirerad när jag får frågan om att föreläsa om, ”När livet går sönder” på vår samhällsarena; Första Lång eller när jag blir inbjuden att prata om ”Demens utifrån ett existentiellt perspektiv” på höstens diakonikonferens i Stockholm. Jag vill gärna vara med i politikersamtal och har till och med för några år sedan talat i Europaparlamentet utan att skämmas det allra minsta för mitt budskap (även om jag var nervös). De sista månaderna har jag som privatperson med stor glädje varit initiativtagare till att åtta mycket olika organisationer tecknat det första IOP-avtalet med Borås stad för att låta ensamkommande få bo kvar i kommunen trots åldersuppskrivningar och 18-årsdagar.

Det är bara det att för mig handlar detta inte om försäljning, utan om att omsätta mina värderingar och min människosyn i praktiken. Jag är stolt över min arbetsplats, just på grund av att jag varje dag får utmanas och själv utmana oss som organisation till att skapa mer medmänsklighet. Jag vet att vi behöver medel (ekonomiska resurser) för att kunna fortsätta arbeta för att förverkliga vår vision om, ett medmänskligare samhälle.  Jag vet också att vi behöver bli ännu bättre på att ordsätta och förklara för andra hur vi tänker och vad vi gör för att göra skillnad och skapa mervärden som allt för ofta förbises i vårt samhälle. Jag vill gärna vara högljudd i mitt propagerande för att mer pengar ska gå till medmänsklighet istället för saker och lyxkonsumtion. Men vad kan jag använda för ord? Hur ska jag kunna översätta marknadens språk som alla talar så flytande, till en språkdräkt jag identifiera mina värderingar med? Kan du hjälpa mig omformulera ”Medmänsklighet till salu!” till ett språk som alla förstår?

Louise Gehandler
Verksamhetsutvecklare, Äldreomsorg och Hospice

Läs Louise tidigare bloggar

Nyheter

Vi är också en del av Bräcke diakoni