RättVisat 2.0: FAQ

RättVisat finns nu att ladda ner för iOS - iPad och iPhone. Här har vi sammanställt en lista på frågor som kanske kan dyka upp. Hittar du inte svaret här nedan så skicka oss ett mail på rattvisat@brackediakoni.se

 OM KONTO och ABONNEMANG

Hur gör jag för att prova RättVisat?
Börja med att registrera dig i appen med din e-post och ett lösenord. När du registrerat dig kan du direkt starta RättVisat och testa alla funktioner. Efter en testperiod så får du ett meddelande om att du behöver teckna ett abonnemang för att RättVisat ska fortsätta att fungera. Du köper ditt abonnemang via en länk i appen.
Om du väljer att inte teckna ett abonnemang så kommer appen att sluta fungera tills abonnemang har tecknats. Efter 36 månader raderas all data.

Vad kostar det att ha ett abonnemang på RättVisat?
Kostnaden är 79kr/månad eller 799 kr per år för att använda RättVisat. Betalning sker via kort, VISA eller Mastercard.

Kan jag betala för ett år på en gång?
Ja det går utmärkt att betala för ett helår. Det kostar 799 kr.

Jag behöver uppdatera mina betalningsuppgifter, hur gör jag?
Du kontaktar Bräcke diakoni på rattvisat@brackediakoni.se, så hjälper vi dig att uppdatera dina uppgifter.

Jag kan inte logga in!
Har du skrivit rätt e-post och lösenord? Klicka annars på ”glömt lösenord” så får du ett e-postmeddelande med dina inloggningsuppgifter.
Är du uppkopplad mot internet? Det måste du vara för att appen ska fungera.
Om det fortfarande inte fungerar så kontakta oss på rattvisat@brackediakoni.se

Kan jag få RättVisat förskriven som hjälpmedel?
I nuläget så går det inte. Appen är inte upphandlad i något landsting men Bräcke diakoni arbetar för att detta ska kunna ske i framtiden.

Hur gör jag om jag vill avsluta abonnemanget av RättVisat?
Du kontaktar Bräcke diakoni på rattvisat@brackediakoni.se , så hjälper vi dig med din uppsägning.

Vad händer när jag avslutar mitt abonnemang? Försvinner allt eller har jag tillgång till RättVisat för alltid?
När du avslutar ett abonnemang så kan du fortsätta använda tjänsten tills abonnemanget löper ut. Dina uppgifter kommer att finnas kvar om du väljer att teckna ett nytt abonnemang på samma användarkonto. Om du avslutar abonnemanget så finns alla dina inlägg kvar i 36 månader. Därefter raderas allt, i enlighet med personuppgiftsförordningen GDPR. Om du vill starta abonnemanget igen efter 36 månader så får du börja om från början.

 

OM NEDLADDNING och ENHET (surfplatta, mobiltelefon)

Jag har redan RättVisat på min iPad. Kommer jag att kunna uppgradera min version 1 till version 2?
Nej, det går inte eftersom version 1 lagras lokalt på iPaden och version 2 är serverbaserad.

Jag hittar inte RättVisat på GooglePlay!
Arbetet med lansering av RättVisat i Google Play för både surfplatta och telefon (Androidenheter) pågår och information om när det finns tillgängligt kommer att postas på www.rattvisat.se och på sociala medier.

Måste jag ha en viss kapacitet i min mobil eller surfplatta?
Nej, det enda som krävs är uppkoppling mot internet.

Kan det bli ”fullt” i RättVisat?
Nej, det finns obegränsat med utrymme.

Kan jag använda RättVisat i min mobiltelefon?
Ja du ladda ner och använda den till iPhone. Arbetet med lansering av RättVisat till Androidtelefoner pågår och information om när det finns tillgängligt kommer att postas på www.rattvisat.se och på sociala medier.

Kan jag använda RättVisat på dator?
Nej, RättVisat är endast en app och finns inte som webbsida.

Om jag inte har tillgång till den surfplatta som jag brukar använda, kan jag då använda en kompis' surfplatta och skriva i RättVisat?
Ja, du loggar in med dina egna kontouppgifter och får då tillgång till ditt kommunikationspass oavsett vems surfplatta du använder.

 

OM FUNKTION och INNEHÅLL

Behöver jag ha internet för att appen ska fungera?
Ja, du behöver ha internet via mobilnät eller wi-fi för att RättVisat ska fungera när du ska uppdatera, lägga in information mm

Kan RättVisat fungera offline?

Svaret om man kan köra appen offline är både ja och nej. Om du har varit inloggad i appen tidigare så ska det gå att gå in i den i offlineläget. Det går att köra det mesta i appen i offlineläget. Det som inte går är att ladda upp filmer/bilder pga att det kräver en inloggning och därmed kontakt med databasen.

Fungerar appen tillsammans med tryckkontakter?
Ja

Vem kan se och läsa innehållet i RättVisat?
Aningen de som du själv visar din app för eller de som du har delat din app med.

Kan jag själv bestämma vad mina kategorier ska heta?
Nej de är förutbestämda. Du får däremot sätta rubrik till varje enskilt inlägg.

Hur många personer kan jag dela min profil med?
Du bestämmer själv hur många du vill dela med. Det kan dock vara bra att begränsa antalet personer som har rättighet att ändra/skriva i ditt kommunikationspass.

Använder de jag delat med samma inloggning som jag?
Nej, varje person måste ha sin egen personliga inloggning med e-postadress och lösenord. När du delar ditt kommunikationspass med en person så skickas ett e-postmeddelande ut till den personen som du valt att dela med. 

Kan jag filma och fotografera direkt in i appen?
Nej. Du får filma och fotografera med kameran i telefonen eller surfplattan och sedan ladda upp till din profil. 

Hur långa filmer kan jag lägga in?
Det finns ingen tidsbegränsning men tänk på att korta inlägg är att föredra för användbarheten. 

Kan jag skriva ut mitt kommunikationspass och få det som t.ex. pdf?
Nej, men du kan ta skärmdumpar och skriva ut ifall du vill ha en papperskopia.

Finns RättVisat på fler språk?
Nej, i nuläget finns den endast på svenska.

 

OM SÄKERHET och INTEGRITET

Vad samlar Bräcke diakoni in för data om mig som användare och hur används den?
Läs vår integritetspolicy här: https://www.brackediakoni.se/rattvisat/integritetspolicy

Hur länge sparas alla inlägg i RättVisat?
Allt finns kvar så länge du är prenumerant. Om du avslutar abonnemanget så finns alla dina inlägg kvar i 36 månader. Därefter raderas allt, i enlighet med personuppgiftsförordningen GDPR. Om du vill starta abonnemanget igen efter 36 månader så får du börja om från början.

 

KONTAKT

Om något inte fungerar eller om jag vill lämna feedback, vart vänder jag mig?
Du lämnar feedback eller ställer frågor genom att kontakta Bräcke diakoni på rattvisat@brackediakoni.se
Likaså om du inte hittat svaret på din fråga här ovan.

 

 Här kan du ladda hem och skriva ut ett informationsblad om RättVisat!

Bifogade filer