Patientinformation

Välkommen till oss på Bräcke vårdcentral Vilan. Här har vi samlat information som är bra för för dig som patient att känna till. Vi ses!

Så bokar du en tid

Du kan boka tid via webben, telefon eller via 1177.se. Det smidigaste sättet att komma i kontakt med oss är via tjänsten Bräcke digital kontakt där du ange vad du behöver hjälp med och får svara på ett antal frågor. Sedan hanterar vi på vårdcentralen ditt ärende och du får ett sms när vi har svarat. Kontakten kan tillexempel leda till rådgivning eller en bokad tid, på plats eller digitalt. Läs mer om Bräcke digital kontakt (länk). 

Ditt besök hos oss 

Var gärna på plats en stund innan ditt bokade besök. Har du en bokad tid anmäler du dig enkelt i vår incheckningsdisk där du betalar med kort eller faktura. (undantaget BVC). har du ett ärende till receptionen tar du en nummerlapp. Tänk på att vi inte kan boka besök i receptionen.

Vad kostar ett besök?

För dig som invånare är det ingen ekonomisk skillnad mellan att besöka oss eller en landstings- eller kommunalägd vårdcentral. Dina rättigheter är desamma och du betalar samma avgifter. Ett besök är alltid gratis för dig upp till 20 år och för dig som fyllt 85 år. Är du listad hos oss är vissa besök billigare. Läs mer om patientavgifter Västra Götaland (länk)

Provtagning

Du bokar tid för provtagning via telefon eller webben. Om du ska ta prover inför besök på sjukhus är det viktigt att du har med dig kallelsen. Var uppmärksam på de provtagningsanvisningar du fått, ibland kan ett prov behöva tas på fastande mage. Meddela gärna vid bokning om du är infektionskänslig (ex vid cellgiftsbehandling), stickrädd eller svårstucken så hjälper vi dig på bästa sätt

Förnya recept

Vi förnyar recept som du tidgare fått av oss. Receptförnyelse gör du via e-tjänsterna på vårdguiden 1177eller genom att ringa oss på nummer 0511-700 100.Tänk på att vara ute i god tid, det kan ta upp till en vecka innan du har tillgång till ditt nya recept. Det går också bra att förnya dina recept i samband med eventuellt läkarbesök.

Ny hos oss?

Om du är en ny patient som ska besöka oss eller förnya dina recept är det bra om vi får tillgång till din journal och läkemedelsförteckning frpn din tidigare vårdcentral. Vi behöver ditt muntliga godkännande och begär sedan själva ut dina dokument. Ring oss på nummer 0511-700 100 så hjälper vi dig. Tänk på att ta kontakt med oss i god tid om du har recept som behöver förnyas eller en sjukskrivning som löper ut. 

Du som varit van att få en kallelse för årliga besök behöver kontakta oss för att planera in dina framtida besök. Det gäller framförallt om du har diabetes, högt blodtryck, hjärtsjukdom eller KOL. Välkommen!